Legg merke til at de vanlige 10 punktene en persona består av ikke er framhevet her fordi vi ønsker å fokusere på den utvidete informasjonen. For eksempler hvor de 10 punktene er med, se personas fra andre prosjekter.
Hans
- Alder: 17 år
- Mann, ugift
- Bosted: Oslo
- Student
- Liker å lese, være sammen med gode venner og fotografere. Han synes det er morro å være sammen med familien.
- Han synes han burde bruke mer tid på skolen.
- Han bruker PC på skolen. Har PC hjemme som brukes mest til spill. Bruker en iPhone4.
- Har ingen problemer med å bruke de fleste nettsteder, men savner at lyder blir forklart. Bruk av mobiltelefon og SMS/Skype gjør at det er lett å kommunisere med dem som ikke kan tegnspråk. Dette gjør det også lett å holde kontakt med venner og familie.
- Han ønsker at alle filmer skulle være som dem fra Disney hvor lyder blir forklart. Dette gjør det mulig å få en bedre filmopplevelse enn bare å se på bildene og lese teksten.
- Han er døv.
Utvidet informasjon
Problembeskrivelse
Hans er døv. Dette gjør at han ikke kan oppfatte lyder. Hvis lyder har betydning må disse beskrives med tekst.
Momenter til kravspesifikasjon
Alle lyder og audiosignaler, som f.eks. alarmer, bør følges med en visuell indikator.
Hvis det gjenngis lyd, tale, musikk eller filmer, bør disse også ha en tekstlig beskrivelse. Hvis det som blir sagt er viktig, må dette transkriberes og presenteres som en alternativ ressurs.
Hvis nettstedet viser filmer, bør disse være tekstet, og lyder bør være beskrevet.
Tips til utviklere
Der det presenteres lyder eller filmer, bør det legges til rette for at videoer kan tekstes og at lyder/tekst kan transkriberes, slik at brukeren får en fullverdig forståelse av informasjonen.
Unngå lydsignaler for å få oppmerksomhet til en alarm. Hvis lydsignal brukes bør det også gis et visuelt signal.
Tips til implementering
Hvis nettstedet viser filmer, bør det være mulig å velge om disse skal vises med teksting eller ikke.
Det å ha tale i filmer transkribert åpner også for muligheter for å søke i det som sies, noe som vil gjøre informasjonen mer tilgjengelig også for de som er hørende.
Side oppdatert 19.3.2012
|